ZiskejZdravi.cz

Tolik podceňovaný spánek

„Ještě je škoda jít spát, je brzy...", to je věta, která se dnes ozývá stále častěji. Málo kdo z nás si uvědomuje, že právě nedostatek spánku může být základ pro stále rozšířenější srdeční nemoci, deprese a jiné civilizační choroby.

Přírodní lidé vstávají za svítání a první ranní hodiny každého dne tráví fyzickou činností. Asi tak kolem poledne jedí své největší jídlo; potom okamžitě uléhají a odpočívají, ať už si jen lehce zdřímnou, nebo opravdu usnou. (Stejně to dělají i miminka a malé děti v současné době). Asi tak za hodinu se probouzejí osvěženi, připraveni na druhou polovinu dne. Potom jsou zase činorodí až do soumraku a spát chodí se západem slunce: Tak je přírodní člověk 12 hodin ve stavu bdělém a 15 hodin tráví spánkem.

Moderní, civilizovaný člověk vstane a celý dlouhý den je pod vysokým tlakem. Jeho den je plný stresů, napětí, starostí a trápení. Každodenní „schrupnutí si" či „siesta" - to je něco, co nemá v jeho denním programu místo. Aby to vydržel, celý den se láduje povzbuzujícími prostředky - kávou, čajem, alkoholem, cigaretami, nadbytečným množstvím cukru, sladkostmi, zmrzlinami - vším, co udrží jeho tělo ve „sladěné harmonii".

Žije v moderní době a v noci ho udržují vzhůru zářivá světla. Všechny jeho zábavy a povyražení začínají v noci. Noční kluby rozsvěcují svá světla, kina ho lákají na vzrušující příběhy, televize, rádio, večírky: Vše je zdánlivě přizpůsobeno tomu, aby ho to povzbudilo. Místo toho, aby šel spát, stále se někam řítí v honbě za iluzí nazvanou „štěstí".

Když se cítí unavený a ospalý, může si vzít tabletu, která ho udrží vzhůru, nebo může vypít šálek silné kávy, nebo sklenku jedovatého alkoholu. Neustále napíná svůj nervový systém - dělá všechno, co má katastrofické účinky na srdce!

Moderní člověk má nervy rozdrásané a zdecimované tak, že když chce konečně jít spát, často už nemůže ani usnout. Výsledkem potom je, že veřejnost polyká tuny prášků na spaní a utišujících léků, kterými se pokouší zklidnit svůj rozrušený nervový systém.

Moderní člověk chodí ve své kleci pořád dokola a nemůže najít dvířka úniku! Jaký div, že navíc k nárustu srdečních chorob máme v ústavech pro duševně nemocné víc lidí, než tomu kdy v historii bylo? Tyto ústavy jsou nyní tak přeplněné, že představují jeden z největších problémů dneška.

Nemůžete mít nikdy silné srdce, klidnou mysl a zdravý nervový systém, jestliže si nedopřejete dostatek dobrého, klidného a posilujícího spánku.

Spánek je první nezbytnost při budování a udržování silného a vitálního organismu.

Spánek je ještě důležitější než jídlo! Člověk může být bez jídla několik dní, dokonce vydrží i mnoho týdnů, když je to třeba a nic vážného se mu nestane, jestliže před hladověním byl dobře živen a jestliže po skončení hladovky zase dodá tělu správnou výživu; ale nikdo nemůže „hladovět" po spánku víc než pár dní, protože mu jinak hrozí vážné zdravotní problémy.

Člověk může sotva vydržet celý týden bez sebemenšího spánku. V dávných dobách byli v Anglii zločinci odsouzení na smrt „popravováni" tím, že jim byl odpírán spánek; stejný způsob znali v Číně. Vynucená nespavost se ve skutečnosti používala v Číně jako způsob mučení - a je daleko větším postrachem než ostatní metody. Lidé, vystaveni této tvrdé a hrůzostrašné zkoušce, vždycky umírají, protože se vlastně zblázní ... Tyto důkazy až příliš dobře dokreslují nevyhnutelnou nutnost spánku!

Kolik spánku potřebujeme? Těžko můžeme stanovit jednotné pravidlo, protože potřeba spánku se u jednotlivců liší. Nepochybně většina lidí potřebuje asi 7-8 hodin spánku denně, někdo víc, obzvláště ženy a děti, které v mnohým případech potřebují 9-10 hodin spánku denně, někdy třeba i víc. Řekl bych, že obecně platí, že 8 hodin spánku denně je nezbytně nutná délka, chceme-li mít silné srdce; a nejméně 1 až 2 hodiny tohoto spánku bychom si měli dopřát před půlnocí. Jedna hodinu spánku před půlnocí vydá za 3 hodiny spánku po půlnoci.

Měli bychom spát v místnosti s křížovým větráním. Když to dovolí počasí, měli bychom spát co nejméně oblečení



a používat oddělené oblečení na noc, které nás nikde neškrtí. Měli bychom spát bez polštáře, ale jestli ho potřebujete, vezměte si měkký malý polštářek, abyste neměli hlavu moc vysoko. Jinak totiž musí srdce vypumpovávat krev příliš vysoko a ještě působit proti zemské přitažlivosti.

Chcete - li si dopřát posilující spánek, musíte získat vládu nad svým líným tělem, které chce často usnout postaru. Spánek ve zkroucené poloze na příliš měkké matraci, nebo spaní takovým způsobem, že si blokujete proudění krve - to není posilující spánek.

Měli byste spát na pevné matraci, nebo - pokud máte příliš měkkou, si pod ni dát prkno. Tím umožníte svalům, aby se přirozeně protáhly, a taky uvolníte tlak na vnitřní orgány.

Když cestuji po světě se svými přednáškami, často si dávám matraci na zem, protože je tak mnohem pevnější. Zdá se, že některé špičkové světové proslulé hotely raději investují peníze do okázalých vstupních hal, než by je daly na pořízení pevných matrací. Ale i v mnohých domácnostech, které jsem měl možnost navštívit, jsem často objevil proležené, staré matrace, ale nové auto v garáži.

Ve svém domově jsem si dal udělat spací plochu. Je to jenom kus plochého prna se 4 nohama na bobří kožešině a přes to je položená pevná matrace. Možná vám bude několik nocí trvat, než si zvyknete, že vás všechno tlačí - ale vaše tělo vám bude vděčné.

Cestuji po celém světě ve vlacích, letadlech, na lodích, v autobusech a autech, a vždycky používáním jemné pěnové ucpávky do uší, abych se izoloval od nezbytných zvuků a hluku. Myslím, že je absolutně nutné spát na místě, kde je ticho. Dokonce i když třeba usnete tam, kde je všude kolem vás hlučno, s ucpávkami v uších, vibrační působení hluku se přímo podílí na ovlivňování vaší srdeční činnosti, krevního oběhu a nervového systému.

Jestli opravdu chcete mít silné srdce a odolný nervový systém, zdřímněte si uprostřed dne. Když si dopřejete hodinový odpočinek uprostřed dne, nebo jakkoliv jinak dlouhou chvilku ušetřeného času, je to, jako kdybyste začínali dvakrát jeden den, protože když se probudíte po poledním spánku, máte nastřádáno obrovské množství energie v nervové soustavě. Podle mého názoru měli lidé v Mexiku, Jižní Americe, Španělsku, Francii a Itálii správný nápad, když si chtěli uzákonit, že se od 12 do 14 hodin nikde nebude pracovat.

Spánek a odpočinek jsou opravdu důležité, když si chceme vypěstovat silné tělo a výkonné srdce!

 

Paul. C Bragg, M.D., Ph.D.

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Životní styl - to nejlepší pro život

Životní styl - to nejlepší pro život